دیلی جالب

۱۳۸۸ اسفند ۲۷, پنجشنبه

نکات اولیه در رابطه با طراحی سایت


نکته 1)هدف خود را از سایت مورد نظرتان کاملا تعریف کنید.
توضیح: به نظرم مهمترین و اساسی ترین مطلب مهم در مورد یک سایت که باعث موفقیت یا عدم آن میشود این نکته است که بدانیم از این سایت چه می خواهیم و به چه خواهیم رسید.لذا سعی کنید قبل از طراحی سایتتان ابتدا تکلیف این نکته را مشخص کنید ،اهدافتان را روی کاغذ بیا ورید و همیشه آنها را همراه داشته باشید و به آن رجوع کنید.در اینجا وپس از تعیین هدف جای مخاطب نشسته و ببینید آیا نظرتان تامین می شود.

نکته 2)مخاطب خود را تعریف کنید.
دقیقا مشخص کنید کدام قشر از جامعه و با چه سطحی از معلومات مخاطب سایت شما هستند. علاقه مندی های این گروه چیست؟ را ههای جذب مجدد این گروه چیست؟ به نظر شما گروه مخاطبتان از چه چیزهایی متنفرند؟

نکته 3) امکانات وتواناییهای خود و سایتتان را دقیقا مشخص کنید.
آیا امکانات شما متناسب با هدفتان است یا در این زمینه کمبود دارید . مثلا پهنای باند کافی برای ارائه یک سایت دانلود را در اختیار دارید یا خیر؟ منابع محتوای سایت چیست؟ آیا رایگان است ؟ چند درصد دارای توانایی برای رفع ایراد احتمالی که ممکن است در سایت ایجاد شود را دارید؟ آیا می توانید به در امد تبلیغات امید وار باشید؟ و...

نکته 4) شما در قبال آنجه در سایتتان مطرح می شود کاملا مسئولید
محتویات سایت خود را حتما تحت کنترل داشته باشید.انتشار یک مطلب غیر واقعی شاید باعث آن شود که دیگر شما آن مخاطب را نبینید. فانون کپی رایت را رعایت کنید. یه درد دل:بعضی از دوستان فکر می کنند نعوذبالله خداوند برای محتوای وب تبصره قائل می شود و آنها می توانند هرچه که می خواهند را در سایت خود برای جذب مخاطب بگنجانند حال دروغ باشد یا راست ،تهمت باشد،بردن آبرویی برده شده باشدو... به خدا قسم که اینگونه نیست و باور کنید در آن دنیا باید پاسخگوی تمام رفتارهاییکه از ما سر زده باشیم.

نکته 5)به ظاهر سایتتان خیلی توجه کنید.
در اینجا سلیقه مخاطب را مورد توجه قرار دهیدنه سلیقه خودتان را. حتی الامکان قبل از انتشار سایت با چند نفر در مورد ظاهر اون مشورت کنید. صفحات ساده و بی آلایش همیشه موفق ترند.چرا که مخاطب خیلی زود به هدفش میرسه بدون اینکه گیج بشه. من به شخصه وقتی میخوام یه سایت طراحی کنم اول میرم یه پوشه میخرم و به اصطلاح پرونده ای برای سایتم ایجاد میکنم(البته این کار را دربرنامه onenote هم انجام میدم) بعد از تعریف هدف و اینجور مسائل با مداد شماتیک سایت را رسم میکنم که در اون محل دقیق لوگو،مطالب،عکسها،ماژول ها،لینک ها و... را مشخص میکنم طبق بندی مطالب را هم انجام میدم حتی لینک های مفید که می تونند در اینترنت به من کمک کنند را یه جا می نویسم خلاصه بگم اول یه دو هفته ای به قول دوستان تحقیقات میدانی و کاغذی انجام میدم بعد تازه میام میشینم پشت کامپیوتر.به نظر خود که کار خوبیه.خیلی به آدم ایده میده.

نکته 6) سایتی بسازید که ساده و کار آمد باشد.
خدمات اضافی در سایت که هیچ گاه درست کار نمی کنند به درد مخاطب نمی خورد اما امکانات ساده که دقیق و درست کار کنند کاربر را جذب خود میکنند . می خواستم توضیح اضافه بدم اما به این توضیح بسنده می کنم که به نظر شما چرا گوگل،گوگل می شود؟

نکته 7) سایت بدون پشتیبانی دائم بود و نبودش فرقی نمیکنه.
آنقدر سایت دیده ام و دیده اید که مثلا تاریخ آخرین بروز رسانیش مال 1/1/1 خوب این به چه درد میخوره؟ توهین نباشه اما بعضی دوستان سایت را برای آن تولید می کنند که فقط یه سایت داشته باشند حالا به هر قیمتی .بعضی ها هم که فکر میکنند تولید سایت سرگرمی براشون ایجاد می کنه و بعد از یه مدت که خسته واشباع شدند بی خیالش میشن و سایتو ول میکنند به امید خدا. ببینید واقعیت اینجاست که کار طراحی و تولید سایت شاید 20 درصد هم از هدف را پوشش ندهند باور کنید که مابقی هدف شما از تولید یک سایت توسط پشتیبانی دائم ودقیق تامین خواهد شد اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید دست کم هر روزباید یک مطلب جدید به آن اضافه کنید.ایرادات سایت را دائم برطرف کنید با مخاطب دائم رد ارتباط باشید و...حالا بحث اینجاست که اگر می بینید نمی توانید بی تعارف می گم بی خیال سایت بشید.

نکته 8) سایت با وقاری داشته و حتی الامکان زرد نباشید.
اگر می خواهید مخاطب به مطالب سایت شما اعتماد داشته باشد از ارائه مطالب زرد به شدت خودداری کنید. این زرد بودن را حتما تا حالا شنیدید ماجرا از این قرار بوده که اگر اشتباه نکنم(دقیقا خاطرم نیست) یه روزنامه تو آمریکا در دهه های اخیر فعالیت میکرده که اسمش yellow page بوده که برای بالا رفتن تیراژ روزنامش حاضر بوده هر مطلبی چه دروغ ،چه راست وخلاصه هر مطلبی که باعث فروش بیشتر روزنامش میشده را منتشر کنه خلاصه این زرد بودن از اونجا بین رسانه ایها باب میشه. حالا میان سایت های خودمون اگراین قضیه را بررسی کنید ببینید چه قدر ماشالله همه فعالند مثل انواع فال ،جوک،عکس فلان هنر پیشه و....ببینید من نمیگم اینها بده چون همه این مطالب اگر درست به اون پرداخته بشه می تونه سایت خوبی با زمینه فعالیت سایتهای سرگرمی باشه اما مثلا شما با یک سایت علمی یا هر موضوعی بیایید برای اینکه مخاطب بیشتری به سایت شما سر بزنه یه بخشی را هم به جوک(مثال گفتم) اختصاص بدید خوب به نظرتان مخاطب چگونه با سایت شما برخورد میکنه؟ پس همه مطالب سایت شما باید یه اون موضوعاتی برگرده که هدف سایتتون را تامین میکنه.

نکته 9) انتخاب نام کاربری Domain مناسب برای سایت این نام باید با موضوع سایت شما دارای تناسب باشد.
تا حد امکان از حروف ترکیبی مانند ش(sh) ، خ (kh) و... در آن استفاده نکنید. کوتاه باشد . همچنین به ه چسبان انتهای حروف فارسی دقت کنید مثل سه پایه که ه آخر آن تلفظ نمیشود اما وجود دارد. اگر سایتتان مهم است آن نام کاربری را با پسوند های دیگر نیز ثبت کنید تا بعد ها سو استفاده نشود منظورم:.com .ir .org وغیره میباشد. اگر دامنه شما با پسوند .ir می باشد اونو در nic.ir حتما ثبت کنید. تاریخ ثبت دامین خود را یه جا یادداشت کنید وحتما 1 ماه مونده به انقضا نسبت به تمدیدش اقدام کنید.

نکته 10) انتخاب هاست مناسب
در انتخاب هاست حتما به امکاناتش توجه کنید البته قبلش باید بدونید که مثلا به چه میزان فضا برای سایتتان نیاز دارید . به پشتیبانیش از پایگاه داده مثل mysql در جوملا حتما دقت کنید . از یک شرکت معتبر وثبت شده فضاتون را تهیه کنید و دنبال هاست ارزون نباشید که بلا شک دچار مشکل خواهید شد. حتما قبل از خرید از هاست مورد نظر و شرکت مربوطه تحقیقات لازم را به عمل بیارید و از تجربه دیگران هم استفاده کنید. به پهنای باند ارائه شده توجه کنید. از شرکتی هاست خود را تامین کنید که کنترل پنل سایت شما را به صورت کاملا فارسی در اختیارتان بگذارد. خلاصه بگم مهمترین کارتون همینه که بفهمید فضای هاست مورد نظرتون دارای چه خصوصیاتی باید باشه وکدام شرکت اونو در اختیارتون میذاره. من نظرم اینه که اگر با یک شرکت و خدماتش آشنایی کافی ندارید ابتدای امر خدمات را برای یک سال اجاره کنید که اگر به مشکل برخوردید سر سال بدون دلواپسی بتونید هاست خود را عوض کنید.

نیازمندی های یک وب سایت استاندارد و مدرن جهانی :

هدف از راه اندازی وب سایت
توضیح: مهمترین و اساسی ترین موضوع مهم در مورد یک سایت که باعث موفقیت یا عدم آن میشود این نکته است که بدانیم از این سایت چه می خواهیم و به چه خواهیم رسید.لذا سعی کنید قبل از طراحی سایتتان ابتدا تکلیف این نکته را مشخص کنید.

هزینه و مدت زمان راه اندازی و پشتیبانی وب سایت
توضیح : هزینه و مدت زمان در راه اندازی و پشتیبانی وب سایت کاملا مهم و رکن اساسی در وب سایت را دارا میباشد.لذا بایستی این دو مورد مشخص شود.چه بسا دنیای برنامه نویسی و وب سایت کاملا گسترده بوده و هر امکانی را میتوان اجرا کرد و تنها زمان و هزینه پروژه مشخص خواهد کرد که وب سایت دارای چه امکاناتی و چه تعداد مخاطب یک وب سایت بایستی دارا باشد.

انتخاب و ثبت نام وب سایت بصورت کاملا جهانی ( دامین – Domain )
توضیح: یکی از دغدغه ها و مشکلات بیشتر کاربران انتخاب نام خوب و شایسته برای وب سایت میباشد.این نام بایستی تا حد امکان کوتاه و ساده باشد تا براحتی در ذهن کاربر رفته و بتواند آن را حفظ کند.در این رابطه میتوان به وب سایتهایی چون وب سایت خبری ایرنا با نشانی وب خبرگزاري جمهوري اسلامي :: ايرنا :: Islamic Republic News Agency :: IRNA و وب سایت جامع تبیان به نشانی وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و وب سایت جوملا فارسی به نشانی وب جوملا فارسی و ... اشاره کنم.همانطور که مشاهده می کنید نام این سه وب سایت تنها از چند حرف تشکیل شده و حفظ کردن و به یاد سپردن آنها کاملا ساده خواهد بود.ولی وب سایتی با نشانی www. alaviyyoon.ir تا حدودی برای کاربری که تازه وارد هست سخت خواهد بود.زیرا نام alaviyyoon را میتوان بصورت های زیر نیز نوشت : alavioon.ir و alavyyoon.ir و alaviyion.ir و alaviyyun.ir و ... . همچنین وب سایتی با آدرس زیر بسیار طولانی و ممکن است کاربر در تایپ و حفظ آن دچار مشکل شود : www.systemsazanealborz.com

مقدار فضا و انتخاب شرکتی مناسب جهت میزبانی کردن وب سایت( میزبانی وب – Hosting-Dedicated server )
توضیح: یکی دیگر از مشخصات یک وب سایت خوب ، سرعت ، کیفیت ، دسترسی و مقدار فضای وب سایت خواهد بود.در صورتی که بازدید وب سایت کمتر از 4000 بازدید در روز و یا به سرور فشار نخواهد آورد، میتوان با هزینه بسیار کمی حدود سالیانه 100.000 تومان فضایی به میزان 1 گیگابایت و پهنای باند 300 گیگابایت در ماه دریافت کرد.اما در صورتی که بیشتر از این مقدار باشد ، حتما بایستی سرور اختصاصی اجاره کرده و مبلغی بیشتر از 130.000 تومان ماهیانه هزینه کرد.

امکانات و سیستمهای وب سایت
توضیح: بحث امکانات و سیستم های وب سایت بسته به نوع وب سایت میباشد.بصورت مثال برای یک وب سایت مذهبی امکانات بصورت ذیل نیازمند است :
بخش راهنمای وب سایت
بخش گالری تصاویر
بخش صوت و تصویر
اخبار
خبر نامه
عضویت
نظرسنجی
معرفی کتاب
مقالات مفید
معرفی دیگر وب سایت ها
زبان های مختلف
دریافت و ارسال فایل
و ... .

ظاهر وب سایت
توضیح: ظاهر و زیبایی وب سایت بسیار در جذب و دفع کاربر میتواند مفید و موثر واقع شود.انتخاب رنگهای زیبا همچون سبز و آبی آسمانی ، استفاده از طرح های گرافیکی زیبا و همچنین اندازه. تا حد امکان با توجه به سرعت کم اینترنت ، بایستی وب سایت حجم بالایی نداشته باشد تا بسرعت و راحتی بارگزاری شده و کاربر بتواند از وب سایت استفاده کند.به عنوان مثال وب سایتی که کمتر از 30 ثانیه بصورت کامل بارگزاری ( بالا) خواهد شد ، بازدید کننده و مخاطب بیشتری نسبت به وب سایتی که بیشتر از 30 ثانیه بارگزاری شود را دارد.لذا بایستی به این امر مهم توجه و دقت کافی داشت.

برنامه نویسی و استفاده از کدها و برنامه ریزی های منظم و صحیح
توضیح: یک وب سایت کار آمد و بدون مشکل بایستی دارای برنامه ریزی و الگوریتم مشخص و برنامه نویسی تمیز و قابل فهمی باشد تا براحتی بتوان در صورت نیاز ، وب سایت را بروز رسانی و تغییر داد. متاسفانه این روند در بین بیشتر برنامه نویسان ایرانی و تازه کار رعایت نمیشود و در آینده وب سایت را دچار مشکل خواهند کرد.
پشتیبانی طولانی مدت و بروز رسانی وب سایت
توضیح: وب سایتی که نیازبه بروز رسانی ( به عنوان مثال میتوان به موارد روبرو اشاره کرد : قرار دادن تصاویر جدید در وب سایت ، افزودن خبر در وب سایت ، پاسخ گویی به مشکلات کاربران، اضافه کردن آخرین صوت ها و کلیپ ها به وب سایت و .. ) دارد بایستی از فرد و یا افراد تعلیم دیده و آگاه به این علم ( صنعت طراحی وب) استفاده کرد.

امنیت وب سایت
توضیح: امنیت در یک وب سایت کاملا مهم و اساسی خواهد بود.امنیت بایستی توسط متخصص امنیت بصورت مداوم کنترل شود.
.
انتخاب بهترین رنگ برای طراحی وب سایت آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :
1- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .
2- اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
3- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
4- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
5- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:

• سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
• سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند
• قرمز : توانایی ، (این کلمه غیر مجاز میباشد) ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند . •
آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
• سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
• قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
• خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
• صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
• بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
• نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
• زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
• طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
• نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر